10 způsobů, jak navazovat kontakty jako profesionál

Navázání širší sítě kontaktů může odemknout takové příležitosti, o kterých nyní možná ani nevíte. Navazování kontaktů je pro každého – mladé i starší – jedinečnou dovedností. Pro zdokonalení svých schopností navazování kontaktů, podívejte se na deset tipů níže. (Později až dosáhnete povýšení a zvýšení platu si poděkujete, že jste si je přečetli.

1. Buďte nápomocní šokujícím způsobem.

Pokud začnete záměrně pomáhat 10 lidem za měsíc, zvýší se počet i kvalita navázaných kontaktů díky hodnotě, kterou nabízíte.

Začněte pomáhat v okruhu vašich blízkých a jakmile se rozehřejete, vrhněte se do akce i mezi neznámé lidi, kteří se rázem stanou vašimi známými. Časem se vám takový postup rozhodně vyplatí.

2. Zahrajte si ruletu

Jedním z problémů samotné podstaty navazování kontaktů je, že všichni máme sklon si sami vybírat na základě svých zájmů a dosavadních zkušeností. Ale když budete dělat stejné věci pro vytváření sítí, přinese vám to úplně stejné výsledky.

Dejte šanci náhodě. Vyhledejte události, které se ve vašem okolí konají v nadcházejícím týdnu a zúčastněte se právě třetí události, která se objeví (nebo si vyberte své šťastné číslo). Pokud jste tradičnější typ, podívejte se na nástěnku akcí v místní kavárně a navštivte akci, která představuje nejzazší možnou odchylku od vaší současné komfortní zóny.

Ať už uděláte cokoli, rozhodněte se, že půjdete, užijete si novou zkušenost a pozdravíte pět nových lidí. Někdy už samotná účast na akci, ke které byste jinak obvykle netíhli, začne otevírat vaše oči a zvyky novým kontaktům a kreativitě, které byste jinak mohli přehlédnout.

3. Rozpohybujte své sociální sítě.

Pokud se podíváte na rozptyl svých kontaktů na Twitteru, Instagramu, Facebooku a LinkedInu, pravděpodobně se vaše síť přátel shoduje s minulými zaměstnáními, školami a místy, kde jste žili.

Rozhodněte se, že tento týden budete na Twitteru a LinkedIn sledovat deset nových lidí. Ale místo toho, abyste využili algoritmem navržené možnosti, vyberte si několik odborníků na oblasti, o kterých nic nevíte. Už jen to, že je budete sledovat, vám pomůže rozšířit perspektivu.

4. Posilujte svá nejslabší spojení.

Výzkum Marka Granovettera o významu slabých vazeb odhalil, že naprostá většina lidí získala svou práci prostřednictvím lidí, se kterými se občas nebo jen zřídka vídali – a to již od roku 1973. I když se od té doby hledání práce výrazně změnilo, význam pasivních vazeb se nezměnil: je mnohem pravděpodobnější, že vás do příští práce doporučí starý spolužák, soused nebo přítel přítele.

Zkuste si každý týden v kalendáři nastavit připomínku, abyste oslovili někoho, s kým jste půl roku nemluvili. Vaše oslovení může být prostý pozdrav nebo pozvání na kávu.

Další a možná účinnější strategie: Zeptejte se lidí na nejlepší věc, kterou v poslední době četli nebo poslouchali. Je to přátelské, lichotivé a upřímně řečeno ne tak nudné jako typická profesionální korespondence.

5. Přehodnoťte svou strategii navazování kontaktů na akcích.

Je překvapivé kolik lidí tráví akce výhradně se známými. Vždyť smyslem opuštění kanceláře by mělo být setkání s novými lidmi nebo získání informací, které byste se jinak nedozvěděli. Abyste měli jistotu, že z každé akce vždy vytěžíte maximum, připravte si plán.

Vyhledejte si program akce a různé hashtagy. To vám pomůže zjistit kdo se akce účastní nebo kdo na ní vystoupí a dejte si za úkol navázat s každým z nich kontakt.

Nepřidávejte se k přeplněným davům lidí, kteří si s osobnostmi povídají až po skončení jejich vystoupení. Zkuste s nimi navázat rozhovor několik hodin před jejich vystoupením na pódiu. Jak s nimi získat čas? Vytvořte o jejich přednáškách poutavé blogy, které pomohou šířit jejich poselství a poznatky v širším měřítku.

6. Vytvořte netradiční skupinu.

Jako lidé se kolektivně bráníme nejistotě a změnám. Pokud nejasně navrhnete skupinový výlet s partou lidí, kteří se navzájem dobře neznají, pravděpodobně vám to nevyjde.

Místo toho si vyberte činnost, která je levná a zábavná a pak si vyberte datum a čas, kdy ji uskutečníte. Pošlete osobní pozvánku pěti lidem, aby se k vám připojili, přičemž nikdo z nich se před výletem nepotkal. Dejte najevo, že účelem večera je pobavit se a poznat nové lidi.

Jsou zde velké šance, že se najde skupinka, kterou by nikdy nenapadlo jít na vlastní pěst louskat ústřice, fotit se nebo si prohlížet umělecké galerie, ale která vám bude nesmírně vděčná, že jste ji dali dohromady. Kromě toho, že naplánujete zábavný večer, pošlete po něm všem e-mail s poděkováním.

7. Seberte odvahu.

Mindy Kalingová ve své knize Proč ne já? navrhuje, abyste si „sepsali seznam lidí, o kterých si myslíte, že by byli nejlepšími mentory, a zkusili se k nim přiblížit natolik, abyste sdíleli stejnou Wi-Fi“.

Její přístup je sice zajímavý, ale většina z nás obdivuje spoustu lidí pro jejich chytrost, rozhled nebo ambice… ale nikdy se k nim nepřiblížíme.

Pokud jste na stejné lodi, podívejte se pro inspiraci na Jia Jiang. Na základě svých zkušeností, kdy se na vlastní kůži setkal s odmítnutím, Jiang varuje, že strach nebo odmítnutí vede k tomu, že si lidé nakonec řeknou ne. Nedovolte, aby překážkou k vybudování velké otevřené sítě byl váš vlastní strach nebo odmítnutí. Místo toho si vytvořte ambiciózní seznam lidí, od kterých se chcete učit a najděte si kreativní způsoby, jak se jim přiblížit.

8. Vydejte se na méně frekventovanou cestu.

Nejčastěji lidé zapomínají na vytváření sítí, dokud jim to vnější signály nenabídnou. Například když někdo získá novou vysoce postavenou práci ve skvělé společnosti, pošleme mu blahopřejnou textovou zprávu. To je sice hezké, ale málokdy to otevře nové komunikační kanály jen proto, že se odehrávají hromadně.

Místo rozesílání přání k svátku, která se nejspíše ztratí v hromadě, pošlete místo toho přání k jinému významnému, ale zároveň méně známému dni, například den Země.

Najděte si jeden kreativní způsob, jak se vydat méně frekventovanou cestou navazování kontaktů a využijte příležitosti smysluplně navázat kontakt s někým novým. Vyniknete tak mezi ostatními a zvýšíte své šance na úspěch.

9. Naplánujte si čas na networking.

Pokud jste jako většina zaneprázdněných lidí, váš kalendář je nabitý povinnostmi a schůzkami. Pokud máte čas blokovaný pro networking, je to nejspíše za konkrétním účelem, například při aktivním hledání práce.

Místo abyste čekali na náhodu, která k vám přivede nové lidi, vyhraďte si každý týden v kalendáři hodinu zaměřenou speciálně na rozšiřování sítě kontaktů. Zeptejte se přátel, koho znají jako nejzajímavějšího člověka a jděte se s ním setkat. Napište autorovi blogu, jehož obsah se vám líbí, konkrétní komentář nebo otázku týkající se jeho práce. Znovu se spojte se starým kolegou, jehož práci jste vždy obdivovali. Někdy tyto rozhovory nikam nevedou, ale mnohé z nich vyvolají nové nápady, kontakty a kreativitu.

10. Přemýšlejte jako novinář.

Využijte vášně lidí jako vstupenku, kdy se od nich můžete něco dozvědět. To má mnohem větší šanci se uchytit než obyčejná žádost o více informací o jejich firmě nebo kariéře. S tímto vědomím vytvářejte otázky na témata, která lidé zbožňují.

Tyto odrazové můstky překonávají obvyklou konverzaci o počasí a politice a pomohou vám odhalit zajímavější příběhy a poznatky od lidí.

Jste připraveni začít?

Velké sítě kontaktů mají obrovskou moc vytvářet příležitosti ke kariérnímu růstu, kreativitě a spolupráci. Přesto většina lidí vytváření sítí přehlíží, protože je považuje za náročné nebo za ztrátu času.

Slova Soni Sotomayorové: „Abyste v tomto světě uspěli, musíte vás lidé znát.“ To je pravda. Nikdy nevíte, kdo vám nejvíce změní kariéru nebo život a nikdy není pozdě začít. Tak na co ještě čekáte? Pojďte na to!

The post 10 způsobů, jak navazovat kontakty jako profesionál appeared first on Business Animals.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.