Další emisní skandál. Výrobce nákladních aut Hino falšoval 20 let údaje o emisích

V závěrečné zprávě, která má 17 stránek, skupina uvádí, že „uzavřená a konzervativní“ kultura ve společnosti způsobila nedostatečnou angažovanost a solidaritu mezi zaměstnanci. Novinářům odborníci sdělili, že vedení společnosti nedokázalo spolupracovat se zaměstnanci v přední linii, upřednostňovalo číselné cíle a termíny a obětovalo provozní postupy.

Firma sdělila, že zjištění z vyšetřování bere vážně. Zavede opatření, aby zabránila opakování situace, včetně zřízení řádného kontrolního systému, revize pravidel a posílení firemní kultury.

Prezident společnosti Satoši Ogiso v reakci na zprávu narychlo svolal tiskovou konferenci, na které se podle japonských zvyků hluboce uklonil a omluvil zákazníkům a dalším zainteresovaným stranám. Týmy, které vyvíjely motory, věděly, že nemohou splnit cíle, a cítily se pod takovým tlakem, že falšovaly výsledků testů, dodal. To způsobilo další podvody, protože pracovníci své pochybení zakrývali. Zdůraznil, že problém se týká celé společnosti, nikoli pouze dotyčných týmů. Problémy s bezpečností se ale podle Ogisa neobjevily.

Mezi odhalenými pochybeními je pozměňování testů životnosti v souvislosti s emisemi u široké škály modelů a také manipulace s informacemi o spotřebě paliva u motorů pro nákladní auta. Firma v Japonsku v souvislosti s nesprávnými údaji svolala 67 tisíc vozidel. Jak ovlivní výsledky hospodaření nejnovější odhalení, zatím není jasné. Problematických vozidel může být podle firmy téměř 300 tisíc.

U modelů prodávaných v zahraničí firma Hino uvedla, že spolupracuje na vyšetřování s úřady v USA a v Evropě.

Hino kromě nákladních vozů stejnojmenné značky vyrábí vozidla prodávaná pod značkou Toyota, včetně sportovně-užitkového vozu (SUV) Land Cruiser Prado. Toyota vlastní ve firmě podíl 50,1 procenta.

Skandál ve firmě Hino je další z mnoha, které zasáhly zemi pyšnící se disciplinovaností, řemeslnou zručností a důrazem na detail.

V roce 2018 firmy Suzuki Motor, Mazda Motor a Yamaha Motor přiznaly, že falšovaly údaje o emisích. Krátce předtím Nissan Motor a Subaru přiznaly podobné pochybení v údajích o spotřebě paliva. Ve stejném roce japonská prokuratura obvinila ocelárnu Kobe Steel z rozsáhlého, několik let trvajícího falšování informací o široké škále výrobků zaslaným více než 680 společnostem. Mimo jiné informací o hliníkových odlitcích a měděných trubkách pro automobily, letadla, spotřebiče a vlaky.

V roce 2015 vyšetřování v Mitsubishi Motors odhalilo rozsáhlé podvody s údaji o ujetých kilometrech za posledních 25 let. Automobilka se také začátkem tohoto tisíciletí přiznala k zatajování závad na vozidlech, jako byly selhávající brzdy, vadné spojky a špatně instalované palivové nádrže. Tato pochybení začala už v 70. letech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.