Ravenhillovu cenu dostal Jakub Vašíček za pražskou inscenaci o Háchovi

Po ceremoniálu uvedlo hostující olomoucké Divadlo na cucky inscenaci nazvanou Zatrolleno. Počínaje letošním ročníkem chtějí pořadatelé při předávání Ceny Marka Ravenhilla představovat tvorbu nezávislých souborů pocházejících odjinud než z Prahy.

Vítězný projekt uvedlo autorské Divadlo D21, které existuje od roku 2003 a sídlí na pražských Vinohradech. V Emilovi čili O Háchovi účinkují Ivana Machalová, Hana Mathauserová, Daniel Čámský a Petr Reif. Znovu k vidění bude 1. srpna na festivalu Jiráskův Hronov.

„Inscenace dramatika Tomáše Jarkovského a režiséra Jakuba Vašíčka je přehlídkou antiiluzivních, nepsychologizujících divadelních prostředků. Tvůrci nabízejí obraz zkratkovitých úsudků, stereotypů, osudových rozhodnutí, příkrých komentářů, ironických glos i krutě vtipných písní,“ uvedla za porotu kritička Alena Zemančíková.

„Divadlo o politické sebeoběti a pádu do propasti spolupráce se zločinným uchvatitelem, která má prodloužení a trest v zafixovaném negativním dějinném obrazu, se dotýká originálním způsobem i fake news a síly médií. Tomáš Jarkovský s Jakubem Vašíčkem si vybrali hrdinu se skutečně dramatickým osudem,“ dodala. Kromě Zemančíkové v porotě zasedli například teatroložka Tatjana Lazorčáková, dramaturgyně Jana Slouková, kritička Jana Soprová nebo manažer Tomáš Suchánek.

Ocenění bylo po roční odmlce způsobené pandemií uděleno pojedenácté a výjimečně zahrnovalo inscenace z posledních dvou let. Osmičlenná porota vybírala z více než 120 premiér z let 2020 a 2021, do finále jich nominovala osm.

Po dvou nominacích získalo Divadlo Letí za Les sebevrahů a Pubkvíz o budoucnosti světa, stejně tak i Divadelní spolek Jedl za Manželskou historii a za inscenaci Zahradníček/Vše mé je tvé.

Cena Marka Ravenhilla vyzdvihuje inscenace současné české dramatiky vždy z posledních deseti let. Projekt Centrum současné dramatiky, v jehož rámci je ocenění udíleno, založilo v roce 2010 Divadlo Letí. Předchozím laureátem za rok 2019 se stal projekt Hadry, kosti, kůže v režii Martina Františáka.

Dnes šestapadesátiletý Mark Ravenhill patří mezi zakladatele takzvané coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let minulého století šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily autorovy hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Bazén (bez vody). Organizátoři ho v roce 2011 oslovili, zda by cenu mohli pojmenovat po něm – a on to přijal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.