Společně za jeden kabel. Praze pomůže s nabíječkami Škoda Auto a Pražská energetika

Hustá síť nabíječek je klíčovou podmínkou rozšíření elektromobility. V Česku jejímu budování často brání úřední nebo technické překážky a nedostatek iniciativy. Spojíme-li důslednost samosprávy, zkušenost energetiků a dravost podnikatelské sféry, půjde to snáz. Asi tak lze shrnout Memorandum o porozumění a vzájemné spolupráci, které včera podepsali zástupci automobilky, energetiky a městské rady.

Materiál neuvádí, kolik stanic by v Praze mělo vyrůst a kdy. Vymezuje role všech tří stran pro další jednání. Škoda přispěje datovými podklady odrážejícími poptávku. Na jejich základě Pražská energetika naplánuje investice, jež poté realizuje ve spolupráci s městem. Nabíječky budou zároveň zapojeny do vyhledávacích i platebních aplikací od motoristické Chargee přes Lítačku až po roamingové operátory jako Hubject.

Rozhodující fází bude výběr vhodných lokalit a podpora síťového připojení. I když memorandum výslovně připouští, že tato část bude ovlivněna lokálními podmínkami a stavebním zákonem, zástupci města se podpisem zavázali k podpoře procesu výstavby.

Za povšimnutí stojí důraz, který memorandum klade na podporu nejrychlejších stanic s výkonem přes 150 kilowattů, takzvaných hyperchargerů (HPC). Soustředí se na místa s potenciálem tranzitní dopravy. Tedy u dálničních uzlů, přivaděčů a výpadovek. Podpora dalších typů nabíjení – tedy stejnosměrného s 50 kilowatty a parkovacího se střídavým proudem – je výslovně zmíněna jako sekundární.

Nad tímto pořadím projevovali viditelnou radost zejména lidé ze Škodovky, pro něž je rychlé nabíjení prodejní argument. Postoj Pražské energetiky je dlouhodobě vyváženější. Podle jejich odborníků má pomalé nabíjení ve městě své nezastupitelné místo. V obytných zónách ovšem spíše než o stavbu stovek malých stojánků půjde o využití lamp veřejného osvětlení. Praha jich má vytipováno na tři tisíce.

Pro obyvatele města je široce dostupné nabíjení střídavým proudem o nižším výkonu stejně důležité jako hyperchargery podél dálnic. Je totiž z principu levnější a zároveň šetrnější k bateriím vozidel.

V nejbližší době tyto požadavky nepůjde skloubit bez kompromisů. Symbolicky to vystihlo otevření nabíjecího terminálu Pražské energetiky u Kongresového centra na Vyšehradě, kam zástupci tří stran přijeli memorandum podepsat. Odbaví šestnáct elektromobilů současně, ale pouze střídavým proudem do 22 kilowattů.

Jistě to vyhoví diplomatům a politikům Evropské unie, kteří sem budou jezdit na jednání během českého předsednictví. Jejich schůzky běžně trvají půl dne. Motoristům, kteří po magistrále kolem Vyšehradu míří na Tábor či Vysočinu, by se právě tady hodily rychlé stejnosměrné stojany. A takový je tu zatím jen jeden.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.